TEKNIIKKA ja INFO

Paraisten Venekeskus esittelee Vene 2016 messuilla oman venemallinsa, joka sijoittuu yhteys- ja matkavenesegmenttiin.

Finn Craft 28 on suunniteltu ja toteutettu sillä johtoajatuksella, että saaristossa aktiivisessa käytössä olevan veneen tulee olla siihen käyttöön ajateltu. Olemme toteuttaneet veneemme hyvän perussuunnittelun ja kotimaisen käsityön valmistuksessa, ajatuksella, että nyt on saatavilla nykyaikainen saaristoliikenteeseen soveltuva venetyyppi. Veneen valmistushistoria on neljä venettä, joista kaksi on Tukholman alueella ja kaksi kotimaisilla vesillä. Finn Craft 28 on tuote- ja mallimerkkinä uusi.

Veneteollisuuden tulevaisuus kotimarkkinoillamme ei ole enää suuret sarjat ja laajat ostajakunnat, vaan aiempaa tarkempi tuoteratkaisu kunkin veneilijän tarpeisiin. Näkemyksemme on, että markkinoilla voi pärjätä hyvällä tuoteratkaisulla, pienelläkin sarjalla ja siihen lisättynä henkilökohtaisella asiakaspalvelulla.

Finn Craft 28 edustaa traditioita perussuunnittelultaan lay-out on ympärikäveltävä, jossa on suuri keulan avotila kuormaa varten. Ulkoiseen muotoiluun on kuitenkin tuotu moderneja elementtejä, kuten esimerkiksi liimalasiset ikkunat.

Sisustus on kestävää ja helppohoitoista verhoilukangasta ja kuten nykyaikaiseen ajatteluun kuuluukin, kaiken kiiltävän ei tarvitse olla kultaa, olemme korvanneet osan puuosista kestävällä laminaatilla, tuontijalopuiden sijaan. Tämä näkyy pirteänä sisustuksessa, kuten myös veneen myyntihinnassa, kuitenkaan tinkimättä viihtyvyydessä.

Veneen säilytystiloissa kipparin klubitakin kaapin on korvannut tarkoituksenmukaisuus. Vene on usein kuormajuhta, jolloin erityisesti veneen kylmäsäilytystilat tulee olla tarkoituksenmukaisia, riittävät ja helposti pakattavat.

Ulkotiloissa tarvitaan moneen tarkoitukseen säilytyslaatikoita, ne ovat osa toimivaa säilytyskapasiteettia. Halkosäkkejä on olemassa erikokoisia. Veneen keulan avotilaan mahtuu suursäkki klapeja, jonka voi nostaa kyytiin veneeseen saatavalla kuormaustaavetilla.

Sivukannet ovat tilavat ja kaiteet jykevät - ajatuksena, että ei tarvitse pelätä, eikä arkailla missä kulkee ja mihin tarttuu.

Salonki ja ohjaamotila ovat avara kokonaisuus, josta kuljettajan ja jokaisen matkustajan on helppo havainnoida, mitä ulkona tapahtuu. Salongin pöydän ympärille mahtuu helposti neljä matkustajaa, kuljettajan vieressä on reilu paikka navigaattorille. Salongin kulmaan on mahdutettu erillinen suljettu WC-tila, jossa seisomakorkeus, tila voidaan korvata laajennetulla matkustamolla, jolloin sisällä matkustaa vaivatta kuljettaja ja seitsemän matkustajaa.

Matkustamon alla sijaitsee kahden makuupaikan erillinen hytti. Hytin sisustustan voi varustaa vastaamaan vaativatkin makuuhytin tasoa. Hytin käyttötarkoitus voidaan määrittää käyttötarpeen mukaan vaihtoehtoisesti vaikka kaluston säilytystilaksi.

Veneen ohjaamoergonomia on selkeä. Vakiona Hyundain moottorinvalvontaan voltti- ja öljynpainemittarit, kierroslukumittari sekä polttoainemittari analogisena. Hyundain ajotietokoneen (EOI) näyttöyksiköstä saa paljon lisätietoa, kuten kulutustietoja, vikailmoitukset (CAN-väylä) yms. Moottorin valvontatiedot saa Android-sovelluksella tuotua päätelaitteeseen, joka entisestään laajentaa edistyksellistä moottoritietojen seurantaa ja turvallisuutta.

Kuljettajan istuin on kiinteä, käsinojilla varustettu veneistuin, joka voidaan haluttaessa korvata jousitetulla erikoisistuimella. Kuljettaja näkee ajaessaan suorana seistessään helposti ohjauspisteen kattoluukusta ulos, mikäli tarve vaatii.

Koko veneen sähköjärjestelmä on suunniteltu ja toteutettu nykyaikaisella tekniikalla. Veneen johdinsarja on kotimaisen Navix Oy:n tuotantoa ja vastaa autoteollisuudessa käytettäviä johdinsarjaratkaisuja. Maasähkö joka veneessä on vakiovarusteena, sisältää akkulaturin ja kaksi sisäpistorasiaa. Veneen sähköjärjestelmän (12V) pääkytkimet (3 kpl) ovat releohjatut, joista yksi ohjaa moottorin käynnistysakkua, toinen taloussähköä – hupiakkua ja kolmas on varattu mahdollisen keulapotkurin akun pääkytkimen ohjaukseen. Releohjauksella saavutetaan käyttömukavuutta, kun kytkimet sijaitsevat ohjaamossa, samoin on säästetty akkukaapelien pituuksissa, jolla taas on voitettu jännitehäviöitä ja saavutettu parempi sähkötalous. Nimekkäissäkin venemerkeissä sähköjärjestelmät ovat tunnetusti alue, josta kritiikkiä riittää, lähtökohtana on ollut minimoida tämä.

Moottori ja propulsioratkaisut ovat monipuoliset. Lähtökohtaisesti vene varustetaan Hyundain merimoottoreilla. Hyundai on maailman viidenneksi suurin autonvalmistaja, joka on onnistunut tuottamaan kiitetyn ja kilpailukykyisen merimoottorimalliston (Seasall) ja siksi valintamme on Hyundai. Perävetolaite on ensisijainen vaihtoehto, joka voidaan korvata akselivedolla ja merivaihteella. Moottorin tehontarve perävetoratkaisussa on 270 hv (V6 diesel), joka hyvän vääntöalueen vuoksi ei ole kovinkaan kuormasensitiivinen.Moottorin melutaso on erittäin alhainen (69,9dB).  

Mikäli valitaan akseliveto, moottorin teholuokka on noin 200 hv( 4 syl.), jolloin matkanopeus on keskim. 18  solmua ja huippunopeus n. 23 solmua. Akselivetoinen vene on runkopituudeltaan noin metrin pidempi (8,5m), johon rungon jatke on jo valmiiksi toteutettuna ja olemassa. Peräsinlaite sijoittuu runkojatkeen osalle. Perävetolaitteena on Mercruiserin Bravo III. Vallalla on myös trendi, jossa propulsio synnytetään ulkolaitaperämoottoreilla. Kaksi 150 hv teholuokan perämoottoria on vaihtoehtona kolmas mahdollisuus.

 

Miehet tuotteen takana:

Jan Holmström on veneen alkuperäinen suunnittelija                                       

Tammisaarelainen veneenrakentaja, joka omalla kaudellaan toteutti useita kymmeniä Holmö-merkkisiä veneitä huvi- ja ammattikäyttöön.

Anton Salokoski on päivittänyt alkuperäisen suunnittelun                                     

Helsinkiläinen Southamptonissa oppinsa saanut veneensuunnittelija, joka edustaa omaa suunnittelutoimistoaan SALOKOSKI NAVAL ARCHITECTURE CONSULTING'ia.

Matti Pasila vastaa veneen konseptoinnista ja uudistusmodifikaatioista                      

Venemestari, Paraisten Venekeskuksen toimitusjohtaja ja telakkamestari kymmenen vuoden ajan.

Rauno Kurkisuonio on päivittänyt moottori- ja voimansiirtoratkaisut nykymuotoon         

Espoolainen koneinsinööri, joka edustaa Tekno Marine Oy:tä, joka on Hyundain edustaja Suomen lisäksi Virossa ja Latviassa.

Veneen valmistuksesta vastaa Paraisten Venekeskuksen oma tiimi.