TALVITELAKOINTI Turku #talvitelakointi VENEHUOLTO HALLISÄILYTYS

Mastot:

Olemme siirtyneet pussittamaan vain maston tyven, eli lähinnä rullalaitteen, aiemman koko mastoprofiilin huputuksen sijaan. Syynä tähän on se, että pyrimme osaltamme vähentämään muovijätteen määrää. Köydet, vantit ym. sidomme mastoon tarkoitukseen hankituilla kiristysremmeillä, emmekä kutistemuovilla, kuten aiemmin. Näin saamme säästettyä turhaa muovijätettä, joka vääjäämättä kulkeutuu repeillessään mereen. Muuten toimimme kuten ennenkin ja  mastot sijoitetaan mastohyllyihin vanhan tavan mukaisesti. Olemme ottaneet tälle syksylle rikien suhteen painopistealueeksi vanttien kunnon seuraamisen. Kaikki ns epäilyttävät tapaukset, jotka koskevat vaijeripunosten kuntoa ja vaijeripäätteitä, sekä vanttiruuvien toimivuutta, raportoidaan omistajille.

 

Moottorihuoltoon liittyvän jätteiden vastaanotto:

Olemme siirtäneet moottorihuoltojäte-astiat. Vanhaan paikkaan, joka oli jätekatoksen yhteydessä, ei saa enää viedä mitään huoltojätteitä.

Moottorihuollosta tulleet vanhat suodattimet, vanha öljy, ym. viedään vastaedes Marina Palatsin merenpuoleisen katoksen/lastauslaiturin alle. Siellä sijaitsee suuri jäteöljyastia, johon kaadetaan vanha öljy. Pilssistä kerättyä vesipitoista öljyä ei sinne saa kaataa, koska öljyn vastaanottaja tutkii jäteöljyn vesipitoisuuden ja tämän perusteella arvioi sen kierrätyskelpoisuuden. Pilssin vesiseokset ovat ongelmajätettä, joka tulee viedä omatoimisesti kaatopaikalle. Suodattimet laitetaan niille tarkoitettuun pienempään keräilyastiaan. Muut roskat, kuten, tyhjät öljykanisterit ja käsipyyhkeet laitetaan huoltojätepisteessä olevaan sekajäteastiaan. 

 

Nippusiteet:

Jotta välttäisimme turhan muovin kulkeutumista mereen, toivomme asiakkailta, että veneiden pressupainot yms kiinnitettäisiin muilla tavoilla kuin nippusiteillä. Nippusiteiden yleistyminen on ollut yllättävää, eikä edes toimiva ratkaisu, korkeintaan näppärä. Olemme vuosittain keränneet maastosta muovikassillisen verran nippusiteitä. Varmaan niitä on myös kulkeutunut mereenkin. Mikäli kuitenkin haluatte käyttää nippusiteitä, tulee ne keväällä poimia huolellisesti telakoitipaketin purun yhteydessä ja viedä jätekatoksen sekajäteastiaan.

 

Glykoli:

Olemme siirtyneet moottorihuolloissa käyttämään propyleeniglykolia, sen ympäristöystävällisyyden vuoksi. Toivomme myös asiakkaidemme käyttävän sitä. Lukemattomat tutkimukset ovat todenneet, että saaristomeren huono tila ei johdu Venäjän tai muiden maiden saasteista, vaan se on täysin meidän omien toimiemme seurausta maataloudessa ja laiva- ja veneliikentteessä. Meidän jokaisen on tehtävä oma osuutemme, jotta saamme saaristomeren parempaan tilaan. Telakka on pohjavesialuetta ja propyleeniglykolin joutuminen maaperään tai vesistöön ei aiheuta riskiä veden laadulle.

 

Telakoitusmisajankohtien varaaminen

Perheenä meillä käynnistyy 17. syyskausi Venekeskuksen omistajina ja operoijina. Sitä mukaan, kun omat aikataulut syksyn veneilyjen suhteen tarkentuvat, olemme kiitollisia tiedosta ennakkoon, milloin vene olisi aikomus telakoida. Työjako syystöissä telakalla menee niin, että Mikko huolehtii ja vastaa purjeveneiden rikitöistä ja huoltaa/ koordinoi moottorihuollot. Matti vastaa veneiden nostosta ja telakoinnista. Brita hoitaa talousasiat ja aikataulutukset.

Telakoinnissa on kyse logistiikasta, jota tehostetaan monipuolisella kalustolla.

TELAKOINTIPALVELUMME ON MONIPUOLISTA

 

Telakointipalvelut ovat keskeinen osa Paraisten Venekeskuksen toimintaa. Ajallisesti telakoinnin painopisteet ajoittuvat luonnollisesti kevään vesillelaskuun ja syksyn talvitelakoinnin toimiin.

Palvelemme asiakkaitamme talvitelakoinnin saralla tarjoamalla sekä lämmintä sisähallitilaa, että ulkosäilytystilaa. Kapasiteettimme on telakan omilla pukeilla noin sadalle purjeveneelle ja noin kahdellekymmenelle moottoriveneelle.

Asiakkaamme arvostavat joustavaa palvelua, koskien mm. veneiden telakoinnin ja vesillelaskun ajankohtia.

Satamakippari Mikko Pasila asuu sataman / telakan alueella, mikä lisää telakoinnin aikaista turvallisuutta silmälläpidon johdosta.