HISTORIAA

Paraisten Venekeskus toimintaa vuodesta 1992

Martti Holopainen perusti yrityksen toimimaan rinnan Paraisten Lohi Oy:n kanssa. Toiminnan käynnistymisen keskeinen motiivi oli ollut satama-altaassa tapahtuneen kalankasvatuksen toiminnan kaventumisen myötä uutta liiketoimintaa kaivattiin toimeentuloa tukemaan. Toiminnan alkuvaiheista ei valitettavasti ole kuvamateriaalia, joten kellä sellaista löytyy, mieluusti otamme vastaan.

 

Holopainen teki v. 2004 päätöksen ryhtyä etsimään toiminnalleen jatkajaa. Prosessi oli vaiheikas ja voisi sanoa, että ostajat (Pasilat) tulivat melko tavalla puskista, kuten sanonta kuuluu. Huhtikuussa 2006 tehtiin paperit ja syyskuun alusta 2006 alkoi nykyinen toiminnan vaihe.  Uudessa omistuksessa yhtiön tuottamien palveluiden kiinnostavuus on ollut hyvällä tasolla ja kapasiteetti on onnistuttu myymään käytännössä täyteen sekä, kesä-, että talvikaudelle.

1.7. 2022 Mikko Pasila osti sukupolvenvaihdoskaupalla loput (95%) Venekeskuksen osakkeet Matti ja Brita Pasilalta. Mikko oli työskennellyt yhtiön palveluksessa ennen kauppaa yli kahdeksan vuotta.

 

Marinatoiminta

Syksyllä 2007 teimme päätöksen muuttaa marinan venepaikat osakepohjaisiksi, syntyi Airiston Kruunu Oy. Toimintaprosessi vastasi yleisen mallin mukaan golfklubitoinnasta tuttua mallia. Marinan edut, kuten ensiluokkainen sijainti ja poikkeuksellinen palvelukonsepti herättivät kiinnostusta ja osakepaikkamyynti on  täyttänyt sille asetetut tavoitteet. Myymättömiä venepaikkaosakkeita on vuokrattu periaatteella, että vuokraajalle tarjotaan kokemusten perusteella mahdollisuutta osakkeen hankintaan ja kierrätyksen kautta etsimme lopuille osakkeille motivoituneet ostajat. Vuosittain ostamme muutaman paikkaosakkeen takaisin, asiakkaiden muuttuneiden tilanteiden johdosta, kysyntä kanavoituu pitkälle meidän kautta. Venekeskus on ollut BLUE FLAG (Sinilippu) satama v. 2007 ja 2008 ja Roopesatama vuodesta 2009 alkaen.

 

Venetelakointitoiminta

Kehityksen keskeinen tekijä on ollut telakointitoiminnan osalta hallikapasiteetin kasvu. Uudet asiakkaat ovat hakeutuneet tämän piiriin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olemassaolevan asiakaskunnan ulkopuolelta ja kun kokonaiskapasiteettia (ulko+sisäpaikat) ei toistaiseksi ole voitu kasvattaa, noin 45 veneen määrä edustaa puolta tapahtuneesta asiakaskunnan muutoksesta. 

Vuosittain syksyllä nousee runsaat sata venettä telakoitumaan, joista jokainen nouseen nykyisten omistajien "omin käsin". Huollot ja korjaukset ovat toimeksiantoina vahvassa kasvussa. Telakointitoiminnassa Venekeskus on ollut Finnboatin telakka- ja korjaamoyhdistyksen jäsen vuodesta 2007.

 

Muu kaupallinen toiminta

HanseGroup AG

Purjevenekaupan ympärillä olemme toimineet vuodesta 2007 alkaen. Kolme ensimmäistä vuotta toimimme HanseGroup AG:n Hanse purjevenemerkin piirimyyjänä, vuodesta 2010 alkaen olemme toimineet HanseGroupin Dehler purjemerkin maahantuojana. Keväällä 2011 toimme maahan 6 Dehleriä, joka meille kerrotun tiedon mukaan on ennätysmäärä vuodessa Suomeen tuotuja, merkin viisikymmentävuotisen historian aikana. Vuonna 2014 tuontitilastoissa oli yksi Yhtiön toimittama Dehler 41 vene. Olemme päättäneet vetäytyä tästä toiminnasta, koska markkinat ovat supistuneet erittäin voimakkaasti.

Korjaustoiminta

Korjaamotoiminnassa olemme panostamassa uuteen vaiheeseen. Tuomme uutta korjaamokalustoa, tehostamme oppimistamme ja osaamistamme, jotta voimme nousta toiminnassa seuraavien vuosien aikana tasolle, jossa kykenemme vastaamaan vaikeidenkin korjaustoimeksiantojen kysyntään. Oma korjaustiimimme vastaa nykyisin niin uuden moottoriveneen kokonaisvaltaisesta valmistuksesta, kuin vaativienkin runkovaurioiden korjauksesta. PVK on vakuutusyhtiöiden hyväksymä lujitemuovikorjaamo.

Finn Craft

Oman korjaamotoiminnan lisäksi yhtiö ryhtyi rakentamaan pitkään valmisteltua moottorivenprojektiaan. Finn Craft 28 veneen tuotannossa tähdättiin valmiin veneen valmistumiseen Vene - Båt 2016 messuille, jossa se myös esiteltiinkin. Uuden veneen rakentaminen oman asiantuntijuuden ja oman henkilöstön voimin on voimannäyttö, jolle ei läheltä löydy vastaavaa. Venevalmistus on liiketoimintamuotona vaativa ja aika tulee näyttämään, pystyykö yhtiö jatkossa lähtemään mukaan tähän liiketoiminnan osa-alueeseen laajamittaisesti ja kaupallisin tavoittein.

 

Liiketoiminnallinen vaihe

Paraisten Venekeskus Oy:öön fuusioitui vuonna 2010 lopussa Paraisten Lohi Oy. Päätökseen saatiin 31.12. 2013 seuraava fuusiovaihe, jossa Venekeskus ja telakan maapohjan omistava kiinteistö Oy, sekä PVK Sailing Oy fuusioituivat perheen omistamaan Paraisten Venekeskus PVK Oy:öön. 

Katse tulevaisuuteen ei vielä kerro mitään. Mikään ei ole niin vaikeata, kuin tulevaisuuden ennustaminen. Yhtiöllä on kaavoituksellisia resursseja kasvattaa toimintaansa, telakointipinta-alasta vapaana on yli 20%, joten aika näyttää. Varsinais-Suomessa on jalansijaa täysimittaiselle ja monipuoliselle venekorjaamolle ja hallikapasiteetin lisärakentaminen on käynnistynyt syyskuussa 2015.

Fuusion jälkeen tase on vahva, osaaminen kasvanut ja usko tulevaisuuteen on hyvä. Mikko Pasila (s- 1994) on keväästä 2014 aloittanut perheyrityksessä työskentelyn. Päämääränä on asettua keskeiseen rooliin mukaan toimintaan ja hankkia oma vastuualue liiketoiminnassamme. Mikko on koulutukseltaan kirjanpidon merkonomi ja venemestari.

Huhtikuun 24. päivä 2016 tuli kymmen vuotta täyteen siitä, kun Martti Holopaisen ja Pasiloiden välinen kauppa solmittiin liiketoiminnan siirtymisestä uuteen omistukseen.